معرفی رشته آموزش زبان انگلیسی - مقطع کارشناسی ارشد

 

سر فصل و برنامه دروس ارشد

هدف از تشکیل دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی تربیت افراد واجد صلاحیت برای تدریس زبان انگلیسی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و برآوردن نیازهای جامعه از نظر نیروی انسانی متخصص در زمینه تحقیق در مسایل آموزش زبان و ترجمه متون مختلف انگلیسی بزبان فارسی و بالعکس و یلا دیگر مشاغل مربوط می باشد. کسانی که برای این دوره انتخاب می شوند ضمن تکمیل معلومات قبلی خود راجع به جنبه های مختلف زبان بطور اعم، زبان بطوراخص، با اصول نظری، و روش های و شگردهای تدریس این زبان در دانشگاه ها ایران بعد از انقلاب و با عنایت به نیازهای جامعه، آشنایی مطلوب حاصل می کنند.

 

طول دوره تحصیل

۱- دوره کارشناسی ارشد آموزشی زبان انگلیسی بصورت ناپیوسته (مستقل) است بدین معنی که فارغ التحصیلان دوره کارشناسی زبان انگلیسی با توجه به شرایط عمومی و اختصاصی رشته که هنگام پذیرش دانشجو اعلام خواهد شد میتوانند در صورت تمایل بلافاصله وارد این دوره شوند.

۲- بطور کلی بخش عمده این دوره را آموزش نظری تشکیل می دهد مضافاً باینکه دانشجو می بایستی در پایان دوره به تهیه و تدوین رساله نیز مبادرت ورزد.

۳- شرایط عمومی ورود به این دوره مطابق ماده ۴ و ۵ آیین نامه خاص دوره کارشناسی ارشد مصوب ۲۸/۱۰/۶۴ شورایعالی برنامه ریزی می باشد.

طول دوره براساس ماده ۶ آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد مصوب جلسه مورخ ۲۸/۱۰/۶۴ شورایعالی برنامه ریزی عبارت است از حداکثر مدتی است که دانشجو باید دروس تعیین شده در این دوره را (پایان نامه) براساس مقررات مربوطه به پایان رساند. طول دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی حداکثر ۳ سال است واحدهای هر نیمسال حداقل ۹ و حداکثر ۱۴ واحد است.

 

تعداد واحدها

ج- واحدهای درسی:

۱- واحدهای درسی رشته کارشناسی ارشد زبان انگلیسی کلاً ۳۸ واحد نیمسال است که شامل ۳۴ واحد درسی اختصاصی و ۴ واحد رساله می باشد.

۲- در تنظیم دروس اختصاصی کوشش برآن شده که به دانشجویات امکان تخصص در زمینه آموزش زبان انگلیسی داده شود و در عین حال قادر باشد اطلاعاتی کافی در سایر زمینه های کسب نماید. برای دست یافتن به این هدف از مجموع ۳۴ واحد درسی اختصاص تعداد ۲۸ واحد اجباری و ۶ واحد اختیاری منظور شده است.

بدیهی است گروه آموزشی می تواند با توجه به امکانات آموزشی موجود حداکثر تا ۱۲ واحد در دروس اختیاری را بعنوان دروس تخصصی ارائه نماید.

۳- آن گروه از دانشجویان پذیرفته شده در دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی که در دوره کارشناسی درس معارف اسلامی(۲) را نگذرانده اند بایستی این درس را بدون آنکه واحدی برای آنها محسوب گردد بگذراند در دوره کارشناسی ارشد بگذرانند.
مواد درسی از بین آخرین گزارش های تحقیقی و مجلات علمی که توسط صاحبنظران ایرانی و خارجی در زمینه آموزش زبان و زبان شناسی قابل دسترس در ایران است بوسیله استادان دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه ها انتخاب و توصیه خواهد شد.

 

چارت درسی زیر صرفا جنبه پیشنهادی دارد. انتخاب واحد باید با نظر و تائید استاد راهنما صورت گیرد. در غیر این صورت هیچ مسوولیتی متوجه مسوولیت سایت دانشگاه نخواهد بود

 

برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگليسي

ترم ۱

ردیف

کد درس

نام درس

نوع

پیشنیاز

۱

۳۱۲۰۵۰۰۲

آشنائی با کامپیوتر

اصلی

  

۲

۳۱۲۸۲۰۱۶

زبانشناسی کاربردی

اصلی

مسائل زبان شناسی

اصول و روش تدریس

۳

۳۱۲۸۲۰۴۹

جامعه شناسی زبان

اصلی

  

۴

۳۱۲۸۳۰۱۹

تجزیه و تحلیل و کلام

اصلی

مسائل زبانشناسی

روان شناسی زبان

۵

۳۱۲۸۳۰۲۰

نگارش پیشرفته

اصلی

  

۶

۳۱۲۸۳۰۳۱

تهیه و تدوین مطالب درسی

اصلی

اصول و روش تدریس

اصول و روش تدریس مهارت ها

۷

۳۱۲۸۳۰۴۲

سمینار - مسائل آموزش زبان

اصلی

مسائل زبانشناسی

اصول و روش تدریس

زبانشناسی مقابله ای و تجزیه و تحلیل خطاها

روانشناسی زبان

۸

۳۱۲۸۳۰۵۳

مسائل زبانشناسی

اصلی

  

۹

۳۱۲۸۳۰۶۴

آوا شناسی آموزشی

اصلی

  

۱۰

۳۱۲۸۳۰۷۵

اصول و روش تدریس

اصلی

  

۱۱

۳۱۲۸۳۰۸۶

روش تحقیق در مسائل آموزش زبان

اصلی

  

۱۲

۳۱۲۸۳۰۹۷

زبانشناسی مقابله ای و تجزیه و تحلیل خطاها

اصلی

مسائل زبانشناسی

اصول و روش تدریس

۱۳

۳۱۲۸۳۱۰۰

اصول و روش تدریس مهارت ها

اصلی

اصول و روش تدریس

۱۴

۳۱۲۸۳۱۱۱

آزمون زبان خارجی

اصلی

  

۱۵

۳۱۲۸۳۱۲۲

روانشناسی زبان

اصلی

مسائل زبانشناسی

اصول و روش تدریس

۱۶

۳۱۲۸۳۱۳۳

انگلیسی با اهداف ویژه

اصلی

 

 

معرفی رشته آموزش زبان انگلیسی - مقطع دکترای تخصصی (Ph.D)

سر فصل و برنامه دروس دکتری

آیین نامه دوره دکتری

دوره دکتری آموزش زبان انگلیسی بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی است که در این رشته اعطای مدرک می انجامد و مجموعه ای هم آهنگ از فعالیت های پژوهشی و علمی است که برنامه آن با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص برای کادر هیات علمی دانشگاه ها به منظور تدریس سطوح مختلف رشته های زبان انگلیسی تهیه و تدوین گردیده است.

طول دوره تحصیل

طول دوره دکتری آموزش زبان انگلیسی حداقل ۳ سال و حداکثر مجاز طول دوره برای دانشجویان تمام وقت ۴ سال است که شامل دو مرحله آموزش و تدوین رساله می باشد.

حداکثر طول مدت مجاز مرحله آموزشی چهار نیمسال است و چنانچه دانشجو بتواند در این مدت مرحله آموزشی را به پایان برساند از ادامه تحصیل محروم خواهد شد.

مرحله تدوین رساله پس از قبولی دانشجو در امتحانات مرحله آموزشی آغاز میشود و با تدوین و دفاع از رساله پایان می پذیرد.
تبصره: افزایش طول دوره با پیشنهاد استاد راهنما و تایید گروه به مدت سه نیسمال امکان دارد.

تعداد واحدها

تعداد کل واحدهای آموزشی این دوره ۴۴ واحد بشرح زیر می باشد و در صورت لزوم دانشجویانی که در دوره کارشناسی ارشد تعداد واحدهای لازم درسی را نگذرانده باشند باید کمبود واحدهای خود را به پیشنهاد استاد راهنما و تصویب گروه آموزشی دانشگاه جبران نمایند.

۱- دروس اختصاصی(اصلی) ۱۶ واحد

۲- دروس اختیاری ۸ واحد

۳- گذراندن دروس پیشنیاز حداکثر ۱۸ واحد ( با تشخیص گروه )

۴- پایان نامه ۲۰ واحد

 

تذکر ۱: حداقل واحد در هر نیمسال ۴ و حداکثر ۸ واحد می باشد

تذکر ۲: دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی بوده و در این رشته پذیرفته شوند با نظر گروه واحدهای پیش نیاز لازم را خواهند گذراند. این واحدها از واحدهای کارشناسی ارشد آموزش زبان انتخاب خواهند شد.

تذکر ۳: فقط دارندگان مدرک کارشناسی ارشد آموز زبان و ادبیات انگلیسی می توانند در کنکور این رشته مشترک کنند.

تذکر ۴: گروه آموزشی میتوانند با توجه به امکانات حداکثر تا ۱۰ واحد از دروس انتخابی را بعنوان دروس رشته ارائه نمایند. بدیهی است ۴ واحد از این دروس جایگزین دروس اصلی خواهند شد.

نقش و توانایی یا کارایی

فارغ التحصیلان این دوره با کسب مهارت های لازم قادر خواهند بود در موسسات آموزش عالی در سمت استادیار به امر تدریس و تحقیق بپردازند و همچنین در سایر موسسات به امر تحقیق آموزش و برنامه ریزی کمک نمایند. دانشجویان موظفند پس از گذرانیدن کلیه دروس آخرین نیمسال تحصیلی در امتحان جامع که شامل مسایل آموزش زبان و آزمون، زبانشناسی می باشد شرکت نمایند و پس از موفقیت در امتحان جامع دانشجویان عنوان تز و مقدمه آن را می توانند به گروه موبوطه ارائه و اعضای کمیته خود را که شامل ۵ نفر می باشد انتخاب کنند تا پس از بررسی های لازم و تصویب عنوان و مقدمه رساله کار نوشتن آنرا آغاز نمایند.

ضرورت و توانایی

با توجه به اهداف انقلاب اسلامی کشورمان در جهت نیل به خودکفائی در زمینه تربیت افراد متعهد و متخصص و نیاز روزافزون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور به اعضاء هئیت علمی ضرورت تاسیس این دوره محرز می گردد.

Written by: Azra Ghandeharion